Info

Hier zullen enkele tips of links geplaatst worden waarmee je hopelijk iets kunt veranderen.

 

 

Zoals ik al vaker heb aangehaald is onze darm heel belangrijk voor onze gezondheid. Naast biologische VOEDING en RUST zijn er nog een aantal zaken waar jezelf iets aan kunt veranderen. Deze punten zijn heel simpel en logisch maar ze moeten wel worden opgepakt om ook echt aan verandering toe te kunnen komen.

Ten eerste is dat BEWEGING. De meeste mensen bewegen echt te weinig. Hier wil ik heel kort alleen maar zeggen dat dagelijks een 1/2 uur wandelen voor de meesten al voldoende is. Daarnaast is het belangrijk voor je longen en luchtwegen dat je dagelijks 2 keer licht BUITENADEM raakt om deze structuren te stimuleren. Ga je dus BUITEN wandelen in een iets hoger tempo dan voldoe je al aan deze 2 punten en kom je direct al met punt 3 in contact, de ZON. Deze staat niet voor niets al genoemd in geZONdheid. GENIET van je dagelijkse wandeling en kom tot rust in een natuurlijke omgeving. Aan punt 5 heb je dan ook voldaan, TIJD VOOR JEZELF. Maar doe vooral die dingen waar JIJ plezier in hebt. Luister naar jezelf, want alleen jij voelt waar je plezier aan beleeft.

Heb je je eet en drinkgewoontes kunnen veranderen dan is er verder nog de mogelijkheid om je MICROBIOOM mee te nemen in je behandeling. Met microbioom bedoel ik alle bacterien die je in je darm met je meedraagt. Deze hebben een grote invloed . Het microbioom heeft meestal een gewicht van 1,5 kg. Met de meeste van deze bacterien gaan wij een samenwerking aan. Zij maken stoffen die wij nodig hebben om te kunnen leven. Zonder microbioom kun je niet leven. Zij leven voornamelijk van RAUWE GROENTE. Eet je elke dag een kommetje met verse rauwe salade dan zet je jezelf en je microbioom op de goede weg. Vergeet niet om er lang genoeg op te KAUWEN anders kan het microbioom hier te weing mee doen. Om aansluitend met een schone lei (darm) verder te kunnen gaan, is er nog de mogelijkheid om bij jezelf een DARMSPOELING toe te passen. Tegenwoordig heb je naast de clysma ook de mogelijkheid om zelf een hoge darmspoeling te doen. Hiervoor zijn er dunne slangetjes te koop die je op een soort kleine knijpballon plaatst waarmee je het lauwwarme water (evt met toevoegingen) gecontroleerd in je darm kunt pompen. Probeer het water dan tussen de 5 en 10 minuten binnen te houden.

WATER, WATER en nog eens WATER vraagt je lichaam elke dag. Voor hem hoef je niks anders te drinken. Overal heeft je lichaam WATER voor nodig en dan het liefst zo schoon en zuiver mogelijk. De mineralen in water heb je niet perse nodig want deze haal je makkelijker uit fruit en groente. Om schoon water te kunnen drinken kun je filters gebruiken. Je kunt een omgekeerde osmose filter gebruiken of een destillatie filter. Met deze 2 filters krijg je bijna 100 % schoon water. Ons kraanwater wordt wel veel gekontroleerd maar dat wil niet zeggen dat het heel schoon is. Ongeveer 80% van de stoffen die in water zitten worden uit ons drinkwater gefilterd. En dan is ook duidelijk dat er nog 20% van die stoffen in het drinkwater aanwezig blijven. Het is te duur om meer als 80% van de stoffen uit het drinkwater te filteren. Vandaar dat het drinkwater niet verder schoon gemaakt wordt Maar dit kun je dus wel zelf doen. ( Om je ruiten schoon te maken gebruik je toch ook zo schoon mogelijk water.) Naast water zijn er nog andere vloeistoffen die goed voor je zijn. In de gebruikelijke frisdranken en sappen zitten veel toegevoegde suikers en koffie heeft een verzurende werking op ons bindweefsel. Vandaar raad ik het liefst BIOLOGISCHE SAPPEN, SMOOTHIES, kruidenTHEE, groene thee, KOMBUCHA en water aan.

Wil je jezelf en de wereld iets goeds meegeven, probeer dan eens om niet elke dag vlees te eten maar om de dag. Als mensen last van vlees hebben dan is dat meestal bij het eten van varkensvlees. Je bent vrij om te eten wat je wilt maar het kan in je voordeel zijn als je bewuster met eten en drinken omgaat. Probeer het eens een maand en je zult merken dat je niet elke dag vlees nodig hebt. VLEESARM eten kan dan ook een hulpmiddel zijn om een betere vertering te krijgen.

Probeer niet teveel veranderingen in één keer door te voeren. Neem je hiervoor de tijd. Ook als je gaat inkopen. Plan de eerste keren dat je naar de winkel gaat 10 minuten meer tijd in om eens wat vaker op de ingredientenlijst van de levensmiddelen te kijken.

 

Een ander aandachtspunt zijn DARMSPOELINGEN. Hierboven werd het al kort benoemd. Deze kunnen een grote hulp zijn voor een beter functioneren van je darm. Het is niet meer persé nodig dat je een darmspoeling buitenshuis moet ondergaan.Tegenwoordig is het veel gemakkelijker om een darmspoeling bij jezelf toe te passen. Er zijn klysmapompen ( 65 of 85 cm) te koop die je op een rectale tube (40 cm) aansluit waarmee jezelf lauwwarm water met evt bijvoegingen in je dikke darm kunt pompen. Deze rectale tubes zijn heel dun (0,8 cm) en zo dus makkelijk rectaal in te brengen. Het andere uiteinde van de klysmapomp ligt in het water en door voorzichtig op het pompje te knijpen kan je het water geleidelijk en gecontroleerd je darm inpompen. Een darmspoeling kan een extra mogelijkheid zijn om van bepaalde darmproblemen verlost te worden. Het gebeurt ter ondersteuning van of in combinatie met een andere therapie. Bespreek wel met je therapeut hoe jij en wanneer jij deze het beste kunt uitvoeren.

 

Iedereen heeft AANDACHT nodig. Geef je jezelf te weinig aandacht dan ga je dat aan anderen vragen want jouw lichaam/wezen heeft aandacht nodig. Ga eens in een rustige omgeving zitten of liggen en ga met je aandacht IN je lichaam. Het maakt niet uit waar of je buik, je borstkast, je ademhaling, je bekken, je onderrug, je hart of je hoofd. Probeer met je aandacht in dat deel te blijven en laat je niet afleiden. Gebeurt dit wel dan ga je opnieuw weer met aandacht naar die plaats terug. Geef er geen oordeel over, het is alleen maar voelen en waarnemen. Hoe vaker je dit doet hoe makkelijker dit gaat. Je zult merken dat, dit deel van je lichaam waar je aandacht is op den duur warmer wordt. De doorbloeding wordt hier dus beter. Daardoor worden de afvalstoffen beter weg getransporteerd en de voedingsstoffen beter erheen gebracht. Dit proces, de chemotaxis, wordt ook het zelfhelingsvermogen genoemd. Doe je dit ook op een plaats waar je klachten hebt dan zul je merken dat deze daardoor kunnen verdwijnen of verschuiven naar een andere plaats. Waar je dan op dezelfde manier weer met je aandacht naar toe kunt gaan. Sommige noemen dit meditatie, andere noemen het bij jezelf komen. Het maakt niet uit hoe het genoemd wordt. Je zult merken dat het je goed doet. Het moeilijkst is om dit in de dagelijkse bezigheden te kunnen blijven doen. Het is wel een mooie uitdaging om het te proberen. Dat is naar mijn mening de reden waarom we pijn voelen. Je lichaam geeft aan waar jouw aandacht op dat moment nodig is om te kunnen helen.

 

VITAMINE D is een vitamine die bijna elke cel in ons lichaam nodig heeft. Bijna iedere cel heeft een sensor voor vitamine D. Helaas is de norm die aangehouden wordt voor vitamine D nog steeds te laag. Gelukkig is dit inzicht aan het veranderen en worden de voorgeschreven hoeveelheden Vitamine D verhoogd gegeven. Opeens verdwijnen allerlei klachten en voelen deze mensen zich veel energierijker en gelukkiger, kunnen beter slapen, etc. Vitamine D is net zoals magnesium een stofje dat op heel veel processen in ons lichaam een grote invloed heeft. Ik heb wel eens ergens gelezen dat je lichaam uit de winterslaap komt als je vitamine D gehalte op de goede norm is. Praat eens met je huisarts of je therapeut over dit thema. Wij komen te weinig buiten om zelf genoeg vitamine D aan te maken en als we dan al buiten zijn dan komen meestal alleen onze handen en ons gezicht in aanraking met de zon. Is er genoeg zon in de zomer, dan smeren we ons in met zonnecreme waardoor de aanmaak van vitamine D weer geremd wordt. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je uren onbeschermd in de zon moet gaan zitten. Een half uur elke dag in de zon is voldoende en dan het liefst in de late ochtend en de latere namiddag.

 

Hierboven werd al het belang van MAGNESIUM aangekaart. Ook voor magnesium geldt dat bijna elke cel een sensor voor magnesium heeft. Ook hier zien we geregeld dat er een tekort is aan magnesium. De beste manier om weer genoeg magnesium binnen te krijgen is via de huid. Magnesium neem je via je huid beter en gemakkelijker op als de orale inname. Hiervoor kun je magnesium olie gebruiken. Deze smeer je aanvankelijk dagelijks op je huid  en na plusminus een maand kun je dit gaan verlagen naar 2 à 3 keer in de week. De flesjes hebben een spraydop en hiermee kun je goed de hoeveelheid bepalen. De eerste maand neem je dagelijks per 10 kg lichaamsgewicht 2 x één spray van de fles. Daarna kun je de dosis zelf bepalen afhankelijk van de klachten en is de norm van één spray per 10 kg  lichaamsgewicht al voldoende. Magnesium olie kun je ook heel goed zelf maken. Je mengt 425 gram magnesiumchloriet vlokken in één liter water.