Behandeling

Een osteopaat heeft de keuze uit meerdere therapiemogelijkheden. Enkele daarvan zullen hier in het kort worden besproken. Hoe meer mogelijkheden je hebt om een klacht te behandelen hoe meer kans op een goed effect. Een uitspraak van Andrew Taylor Still was:

If the only tool you have is a hammer, every problem looks like a nail.

Viscerale therapie:

Dit houdt in dat de organen (viscera) in de buik, via zachte manuele bewegingen hun verloren eigen beweeglijkheid wordt teruggegeven.

Een voorbeeld: Onze maag kan a.g.v. Een maagslijmvliesontsteking gaan verkrampen. Blijft deze situatie een langere tijd bestaan dan kan het chronisch worden. Dit kan ertoe leiden dat de maag aan het middenrif gaat kleven, waardoor zowel de maag als het middenrif in hun eigen beweeglijkheid worden beperkt. Dit op zijn beurt kan de klachten in stand houden terwijl de eigenlijke oorzaak al lang weg kan zijn. Nu zal ik met mijn handen proberen de beweeglijkheid van de maag terug te krijgen. Mijn handen zullen de maag via de buik gaan omvatten en ik zal de maag in verschillende richtingen gaan bewegen. Natuurlijk in die richting waarin hij het meest beperkt wordt. Komt de beweging terug dan zal ook de doorbloeding beter worden, waardoor de ontsteking beter aangepakt kan worden en de klachten zullen verdwijnen.

Structurele therapie:

Dit houdt in dat de gewrichten via korte en snelle bewegingen los worden gemaakt. Dit noemen we het manipuleren van gewrichten. In de volksmond ook wel het ‘kraken’ genoemd. Dit manipuleren is niets minder dan het vacuum trekken van het gewricht a.g.v. de snelle beweging. Dit ‘kraken’ is niet altijd nodig want als je de oorzaak van deze blokkade wegneemt dan zal het gewricht vaak vanzelf los gaan. Een gewricht kan daarnaast ook los gemaakt worden met zachte rustige bewegingen zonder te moeten ‘kraken’. Oefeningen voor thuis vallen ook onder deze therapie.

Cranio-sacrale therapie:

De cranio-sacrale beweging is een beweging die begint in de schedel en zich over het hele lichaam voortzet. Het is een zeer fijne drie-dimensionale beweging. Een storing in deze beweging kan verschillende klachten veroorzaken. Deze cranio-sacrale beweging is met een geoefende hand duidelijk te voelen. Als er een storing gevonden wordt, dan kan deze met de hand gecorrigeerd worden. De hand zal dan stil op het hoofd rusten maar er zal echter geen zichtbare beweging te zien zijn. U kunt wel verschillende reacties krijgen op het moment dat er een correctie plaatsvind of na de correctie. Deze kunnen zowel van lichamelijke als ook van emotionele aard zijn.

Fytotherapie:

Bij veel klachten worden kruiden ingezet en wel om de therapie te ondersteunen en het helingsproces te versterken. In kruiden zitten werkstoffen die een sterke invloed hebben op ons lichaam. Van deze werking maken we graag gebruik om de klachten nog efficienter aan te pakken. De werkstoffen zijn die stoffen die ook vaak in medicijnen worden gebruikt. Het voordeel van kruiden t.o.v. medicijnen is dat ze nagenoeg geen bijwerkingen hebben.

Een voorbeeld: Iemand heeft lage rugklachten a.g.v. een vastzittende dikke darm aan de onderrug of het bekken. De structurele therapie wordt dan gebruikt om de rug en het bekken los te krijgen en de viscerale therapie wordt dan gebruikt om de dikke darm zijn eigen beweeglijkheid weer terug te geven. Nu worden ook kruidencapsules gebruikt om de darm nog beter te laten functioneren. Dit kunnen dan oa Cascara of Lactobaccilus zijn. Aansluitend gaan we natuurlijk ook de voeding bekijken omdat deze een grote invloed heeft op de darmen.

Reflextherapien:

Deze therapie wordt mede gebruikt als je niet direct op de plaats van de klachten kunt werken, vanwege de acute pijn. Dan kun je beter iets verder weg van de klachten behandelen. Verder wordt deze therapie ook gebruikt om nog een extra helende invloed uit te oefenen op de klachten. Dit geeft aan de therapie nog een heel andere invalshoek. Veelal gebruik ik de voetreflextherapie als ondersteunende behandeling.

Daarnaast zijn er nog enkele therapien die ik kan gebruiken bij mijn consulten:

Schüssler celzouten therapie

Ooraccupunctuur